EPPD 1063
Bab 3 : Advance Excel Formula & Data Management, Mail Merge
Setelah belajar menggunakan Excel pada tahap pertengahan, kami belajar cara mengeluarkan output menggunakan hasil gabungan Microsoft Word & Microsoft Excel.
Untuk tugasan ini, kami diberi satu jadual , dimana ia menunjukkna kriteria beserta syarat yang diperlukan untuk mendapat hasil dalam jadual & data serta, ( dalam kes ini markah pelajar dalam kolej). Maka setiap kolum dalam jadual mempunyai label nya sendiri dan setiap label perlu dikira menggunakan formula yang telah dibelajar dalam bab 2.
Setelah itu, kami dikehendaki untuk mengeluarkan keputusan markah tersebut ke dalamword dengan mengimport data-data dari excel menggunakan mailing tab buttons..... denagn
Select recipient >> use existing list >> Edit recipient list sekiranya ingin mengubah jumlah output yang hendak dikeluarkan , dalam kes kami, kami dikehendaki keluarkan untuk 50 pelajar maka kami menandakan 50 org shj. Setrusnya innsert mai field dan setrusnya start mail meege.
Akan keluar satu mukasurat dengan segala penerima output dengan scroller dibawa
jika ingin menerbitkan kesemua surat, maka click pada finish merge.
No comments:
Post a Comment